söndag 29 april 2012

Hur får man en axelbandslös klänning att sitta uppe?

Om man som jag är lite storbystad är det svårt att få axelbandslösa klänningar att sitta uppe en hel kväll utan att behöva gå och dra i dem. Det gäller nog även för kvinnor med lite mindre byst också om jag tänker efter. För hur ofta ser man inte kvinnor på fester som går och drar i sina klänningar?

Jag har sytt två klänningar med två olika sorters "förstärkning". Först och främst så brukar jag ha ett lager av yttertyget, ett lager bomull emellan och sedan fodertyget. Bomullen har jag bara i livet, ner till midjan ungefär. Sedan bör man sätta i plastskenor/rigilineband i alla delningssömmar. De gör att klänningen håller formen och inte korvar sej i midjan.
'

Sedan syr jag ytterligare ett liv i en kraftig trikå eller liknande. Det finns specialtyg som man använder till BHar och underkläder som är fantastiskt bra till detta ändamålet. Finns på Röda Tråden i Stockholm, www.rodatraden.com. Det är bra om tyget har lite töj på bredden men inte på längden. Jag brukar sy detta liv ca 3-4 cm mindre än yttertyget. Då håller det in runt kroppen, men gör  ändå att klänningen sitter snyggt, utan att valkarna bubblar över (om man nu har några sådana!). Som en mjuk korsett.






Jag syr fast alla lagerna i ovankanten, men viker undan "korsetten vid blixtlåset. Sedan syr jag fast hyska-hake band eller en tunn delbar blixtlås i korsetten. Korsetten sitter inte fast mitt bak vid blixtlåset, där hänger den löst. Jag fäster den lite i sidsömmarna bara.
















När man sen klär på sej (så behöver man hjälp!) knäpper man först korsetten och därefter den yttre blixtlåsen, den i klänningen.















Hur snyggt som helst och klänningen sitter perfekt hela kvällen och natten!





Hoppas ni fattar hur jag menar, kanske med hjälp av fotona!

2 kommentarer:

  1. TACK för tipset. Jag syr balklänningar till studenter och de vill sällan (eller aldrig) ha axelband. Din metod verkar SUPER, ska testa .
    Eva S

    SvaraRadera
  2. Hej Eva! Visst är det så att "alla" vill ha klänningar utan axelband! Men om man gör så här så brukar det funka bra. Hoppas du också blir nöjd!

    SvaraRadera