fredag 26 september 2014

Höstkofta!

Jag fyndade en gammal filt på Myrorna för ett tag sedan. Endast 25 kr! Fantastiska gröna nyanser och till och med malsäkrad! Lite svårt att se på fotot, men det står att den är Varaktigt malsäkrad och Mothproofed for life, så jag tror ju att den klarar några år till, nu som kofta.


 Jag använde mönstret på Enkla koftan, som jag skrev om för ett tag sedan. Men denna gången syr jag ju den i ett vävt tyg utan stretch, så då är det viktigt att lägga till några extra centimeter på måttet mellan ärmhålen, över ryggbredden, annars kommer koftan att dra över ryggen! Jag lade till 4 cm och det blev jättebra. Annars går det bra att följa mönstret.


Den här kommer att vara varm och skön i höst! Jag tyckte det blev en kul detalj att behålla fransarna. Får se om jag står ut med att ha dem slängande runt handlederna...


3 kommentarer:

  1. Vilken bra idé. Snyggt! Ha en bra helg.

    SvaraRadera
  2. Vill bara höja ett varningens finger för malsäkrade gamla ullfiltar. De fick använda helt andra kemikalier på den tiden, bl.a. DDT: https://sverigesradio.se/avsnitt/868408

    SvaraRadera