torsdag 6 februari 2014

Fint trikåhalsband!

Jag sydde en kjol i trikå och fick en bit tyg över. Känns alltid trist att slänga tygbitar, men man kan ju bara inte spara alla småbitar man får över! Så för att slippa slänga gjorde jag ett halsband av biten som blev över, och så matchar det ju kjolen!!!


Testa på en bit av tyget att det rullar sej när man drar i det. Funkar på de flesta trikåer, men inte när de är interlockvävda eller för kraftiga.

Min tygbit är ca 50 cm lång. Klipp remsor på det hållet som tyget rullar ihop sej på. Jag klippte remsor på ca 1,5-2 cm. Dra i varje remsa, drag riktigt hårt, så att den rullar ihop sej. Samtidigt kommer remsan att bli mycket längre. Testa att dra en remsa först innan du klipper alla, så vet man ju hur långa de blir. Samla alla remsorna och forma till en cirkel. Lägg ändarna lite omlott och sy några sömmar tvärs över.


För att dölja skarven tog jag en bit tyg och lade den räta mot räta runt skarven. Sedan sydde jag ihop den, klippte av överflödet och vände den så rätsidan kom utåt. Fäst med några stygn på baksidan om den verkar vilja glida av skarven.


                                                                    Så var det klart!


                                                      Och visst matchar det kjolen fint!!!


2 kommentarer:

  1. Kanonfint! Bra idé å härligt tyg! hälsn Anna

    SvaraRadera
  2. Å va fint - och vilken bra id'e med halsbandet! /Marita

    SvaraRadera