måndag 21 november 2011

Nu är julpysslet igång!

När man jobbar i en  butik och ska börja julpynta, eller i alla fall tillverka julpynt, i oktober är det väldigt trögt i starten!
Men sen börjar jultygerna komma och då känner jag att pysselådran börjar vakna!
I år har jag kommit på att hjärtan är mitt tema. Utan att planera så brukar en form eller en färg fastna i skapandet.
Jag började med hjärtan i fukpäls. Hur snygga som helst att hänga i fönstret ovanför adventsljusstaken! Nackdelen är att de är så mjuka och gosiga att man kan ha svårt att hänga upp dem, man vill bara sitta och klappa dem! Men det är ju okej det med! Jag funderade ett tag på att göra en hel flock och fylla soffan med!

 När man klipper i päls är det viktigt att klippa ett lager i taget, då klipper man inte av pälsen och kanterna blir då snyggare.



Sy ihop hjärtat räta mot räta, vänd och fyll med vadd. Sy ihop öppningen med små stygn.


När man har sytt ihop sömmar i päls så sitter ofta lite av luddet fast i sömmen, då brukar jag använda en liten karda att kamma ut luddet ur stygnen med.

Kardan har jag haft till min storpudel, som tyvärr är död nu...
Har man igen hund man kan låna av så kan man köpa en i djuraffären!

Så här fina blir de!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar