torsdag 1 november 2012

Virka matta!

Tyglust ställde ut på Bomässan i Halmstad i helgen. Vi ville ha en färgglad monter så jag sydde en massa fina kuddar i glada färger, men det kändes som om det var något som saknades. Några mattor hade livat upp, men helst skulle de ju vara från affären, så efter lite funderande kom jag på att man nog skulle kunna virka mattor av fleece!

Jag behövde ca 1,5 m fleece till en matta som blev 60-70 cm i diameter. Om man låter tyget ligga dubbelt och klipper upp den vikta kanten så kan man klippa en enda lång remsa. Jag klippte mina remsor ca 2 cm breda.

Det blev ett STORT nystan... Och virknålen har nummer 15.



Sen var det bara att virka på! Jag hittade på efter hand. Ibland blev det lite stort och krullade sej i kanterna så då var det bara att riva upp och börja om! Det tog ca 2 timmar att virka en matta.

2 kommentarer:

  1. Det blev ju super läckert mot den grå mattan = )

    SvaraRadera
  2. ett tips är att virka med gamla lakan, perfekt återbruk :-)

    SvaraRadera