fredag 19 oktober 2012

Höstjacka!

Olivia önskade sej en ny höstjacka. Hon ville ha någon glad och kul färg och fastnade för orange. Den skulle också vara tålig, så att den klarar lite regn och rusk och väntande på busstationen.

Vi valde bävernylon och fodrade med cerise foder. Jag lade i ett mellanlager av termomellanlägg, en tunn, tunn vaddliknande sak som håller värmen ner till -15 grader.

Sedan var det bara att quilta. Och quilta... Det tog sin tid. Jag sydde rutmönstret på var del för sej. Jag funderade på att sy rutor på hela tyget och sedan klippa ut mönsterdelarna, men det blev ganska klumpigt och stelt att föra runt i symaskinen, så det fick bli del för del.


Jag använde en kantlinjal som jag ställde in på rätt avstånd, sen var det enkelt att sy söm efter söm.


Jackan på minner om en Barbour jacka, men vi kallar den "av mor" jacka :)



Olivia kompletterade outfiten med egensydda vantar och en halsduk!

2 kommentarer:

  1. Åhhhh så snyggt. Nästa så man blir sugen på att sy en jacka själv.
    Detta med den tunna thermovadden lät spännande. Är det sådan man har i grytlappar eller ?

    SvaraRadera
  2. Tack! Dottern älskar jackan - och sen så syns hon så bra också nu i höstmörkret! Det är inte den vadden man har i grytlappar, den här håller värmen. Den är ett par mm tjock bara och känns nästan som ett par lager av ett av de finare toapperna! Ganska mjuk, men ändå fast. Kolla i din sybutik, annars får du höra av dej så kan jag skicka om du vill ha.

    SvaraRadera