torsdag 26 januari 2012

Hemmagjord snedslå!

Det är så snyggt med snedslå som matchar eller bryter av mot det man syr. Men såklart så hittar man aldrig rätt färg eller mönster på den i butiken! (Knappt jag vågar skriva det, eftersom vi har en hel tygaffär full med snedslå!)
Men det är enkelt att göra egen snedslå. Jag brukar alltid göra en hel massa meter när jag ändå håller på. Det tar inte så mycket längre tid än att bara göra den mängd du behöver.

Sen lägger jag det på lager för kommande behov!



Överst ser ni tyget skuret på skrå, d.v.s på diagonalen. Man kan göra hur breda remsor man vill. Jag gör dem oftast 4 cm breda, då blir den färdiga snedslån 2 cm.

Sedan syr man ihop alla bitarna. Tricket där är att man lägger remsorna i vinkel mot varandra och syr diagonalt.

Därefter ligger en färdigskarvad remsa. Man kan se skarven vid den blå upp och ner vända fågeln.

Det är enklast att vika och pressa snedslån om man har en snedslå vikare. Vikningen blir jämnare då.
                         


Det bidde en haklapp! Motivet har jag ritat med en Trickmarker penna och sedan sytt med broderitråd och en tät zick zack.


2 kommentarer:

  1. Vart hittar men en sån där vikare? :)

    SvaraRadera
  2. Snedslåvikare finns i olika storlekar beroende på hur bred snedslå man vill ha och de brukar finnas i de flesta sybehörsaffärer eller tygaffärer. Eller så brukar de kunna ta hem sådana på beställning.

    SvaraRadera