fredag 5 februari 2016

Enkel poncho

Det är ju så modernt med ponchos nu. Och visst är de snygga! Och varma! Jag älskar dem.

Tag en bit tyg i trikå eller något annat mjukt stickat material, jag brukar klippa en bit som är hela tygbredden (ungefär 140-150 cm bred) och ca 65 cm hög.

Vänd tyget så du har rätsidan in. Sy en söm från ytterkanterna/stadkanterna in mot den vikta kanten. Lämna öppet ca 35 cm för halshålet. Hur stor öppning man vill ha är ju en smaksak. Man kan göra öppningen både mindre och större. Prova dig fram. Det beror också lite på vilken kvalitet tyget har hur öppningen blir snyggast.









Overlocka alla kanter, eller lägg upp med tvillingnål. Kanske kanta med ett band? Sätta på knappar?



Klart!


Jag gjorde matchande benvärmare av en bit som blev över. :)

2 kommentarer:

  1. Jag har kollat på en del enkla ponchos i butiker och tänkt att, det där ser ju inte så svårt ut. En söm och lite fållande. Och här finns ju facit :) Det är alltså så lätt som jag hoppades. Den blev kanonfin!

    SvaraRadera