onsdag 6 februari 2013

Sydd kofta av garn!

Jag älskar garn! Jag har bara lite problem med att sticka saker. Inte själva sticktekniken, den klarar jag. Men tanken på att när man stickat och stickat i flera timmar och sen är färdig med plagget och provar det - och då passar det inte! Det är nog därför jag tycker mer om tyg. Då kan jag sy det jag vill och få det att passa, antingen genom att göra rätt från början :) eller genom att improvisera och få det rätt!

Men nu är det ju så att min favoritgarnaffär, Kuligt, har väldigt mycket fint garn. För ett tag sedan var jag där och hittade ett fantastiskt fint garn. Tjockt, ulligt och i fina gröna och blå nyanser. Dyrt också... :)

Men jag köpte i alla fall tre nystan och tänkte att jag skulle sy mej en kofta av detta fina garnet.


Jag lade ut garnet på Soluvlies (vattenlösligt mellanlägg) och använde den nya frihands quiltfoten till att sy stoppsöm över garnet. Det hade nog gått fortare att sticka eftersom garnet är så tjockt...


Tre nystan blev ett "tyg" på 120x90 cm och det räckte precis till den lilla bolero jag hade tänkt.


Jag klippte ut delarna och sydde ihop dem som om det vore ett tyg. Sedan sydde jag på blommor som jag broderade med broderiet Raising Flowers #225. Jag använde organza i svart och petrolblått. Jag kantade koftan med ett stickat kantband.


Därefter slängde jag allt i tvättmaskinen - och hoppades och höll tummarna för att jag hade sytt stoppsömmen tillräckligt tätt!


Passar perfekt till klänningen med påfågelsfjädrarna!



2 kommentarer: